این کارگردان در ادامه افزود: از نظر من بودجه دخالت چندانی در نهادینه سازی امر تحقیق و پژوهش در تولیدات ندارد؛ فیلمساز خود باید واقف باشد که این مسئله ستون اصلی مستند است و بدون آن فیلم آسیبی جدی خواهد خورد.
کارگردان فیلم «آرامستان» در ادامه اظهار داشت: تحقیق و پژوهش قدرت ماندگاری فیلم را صد در صد افزایش می دهد. از اصلی ترین کارهایی که یک فیلم مستند می تواند انجام دهد ثبت یک اتفاق تاریخی است که در زمانهای مختلف بتوان به آن به عنوان یک سند معتبر رجوع کرد و اگر پشت این فیلم تحقیق و پژوهشی وجود نداشته باشد تنها به عنوان یک گزارش می توان به آن استناد کرد.
وی خاطرنشان کرد: پژوهش می تواند به فیلمساز یک ساختار را ارائه دهد و در بسیاری از فیلمهای مستند ساختار کلی فیلم پس از پژوهش به دست می آید ولی متأسفانه در فیلم ها تفکر چندانی پشت آن ها نیست و فرم و ساختار معمولاً پشت میز مونتاژ به دست می آید.
میراب اقدم در ادامه این بحث افزود: در برخی مستندها تحقیق و پژوهش در حین کار صورت می گیرد؛ به این معنی که تصویربرداری همراه با تحقیق جلو می رود که این اگرچه در ذات خود دارای ایراد نیست اما باید مختص محتوای فیلم باشد نه در مورد هر فیلمی اینگونه عمل کرد.
این کارگردان در پایان تصریح کرد: از مسئولان می خواهم برای فیلم هایی که تحقیق و پژوهش خوبی دارندبودجه مناسب در نظر گرفته و همچنین مستندسازانی که به این مسئله اهمیت می دهند را مورد حمایت ویژه قرار دهند.
ارسال نظر